Monday, August 10, 2009

Aku lepak

Hari ni aku balik kampung... jam 300ptg Selepas ke Mukah mengisi minyak aku larikan keretaku ke dalat menjemput my parents di wharf speedboat. Kat rumah... around four .. aku mandi dan merehatkan muka ku dengan bllack mask... selesanya setelah sekian lama tidak merawat muka.
Selepas tu... aku berjalan ke rumahmy cousin... she suprised.... sebab biasanya aku sukar dijumpai di kampung... Lepak-lepak... mengumpat sikit2 dan bercerita tentang penyalahgunaan pil nospan yang menjadi isu utama pendidikan masa kini.
Aduh... alangkah sedihnya bila mana... anak bangsa ku,,,... yang seagama dengan ku... hanyut dan menyalahgunakan pil ini. Ia termasuk di bawah akta racun.. sebab tu.. ramai remaja mengambil pil ini sebab kalau ditangkap pun terselamat dari akta dadaAdd Imageh berbahaya. Pil tu pulak begitu mudah di dapati dan murah... bayangkan hanya RM1 saja sebiji.... tapi biasanya orang yang ketagih ni ambil more then 1 pills.... dan ada murid aku yang bijak pandai... ambil sampai 20 biji menyebabkan dia tak sedar diri dan hampir meragut nyawa... aduh sedihnya aku.
Sambung lagi... tentang pil ni... kesannya tak nampak dalam jangka masa yang pendek... apa yang pasti bila mengambil dalam kuantiti sehingga 5 biji akan menyebabkan khayal. Tapi yang lebih menakutkan.... ia boleh menyebabkan kkerosakan otak kekal. My cousin kata.. kalau orang gila masih boleh dirawat... tapi orang yang rosak saraf kerana pengambilan berlebihan akan kekal rosak selamanya... nauzubillah.
Cerita ini timbul kerana ada guru yang menjadi pusher.... sepatutnya guru menjadi penunjuk ke arah yang baik dan positif tapi yang ni lain pulak.... Ya... Allah ... mudah-mudahan tanak bangsa ku menyedari dan berubah menjadi lebih positif lagi. ..menjadi hambaMu yang dekat dengan Mu ya Allah.

No comments:

Post a Comment

Halwa telinga