Saturday, April 7, 2012

Sabtu yang kosong...


Kenapa kosong???

sebab tak buat apa2. Kena pulak batuk masih menggila

So..duk kat rumah ajelah.

Cuma awal pagi tadi pergi pekan sabtu

Beli sayur dan ikan...


Lepas tu dok terperap dalam bilik.

Anak2 sedara yang meriuhkan suasana

dah pergi kampung mak dia orang...

so... bertambah kosonglah rasanya



Bau Kasturi dan Zina


Kisah ni.... saya copy dari wall fb milik kawan saya..

Buat peringatan diri dan sahabat...


Ada seorang pemuda yang menjual kain dari rumah ke rumah. Ia mempunyai susuk tubuh yang tegap dan rupa yang tampan.

Suatu hari ia lewat di jalan-jalan dan seorang wanita telah memanggilnya dan memintanya untuk masuk ke dalam rumah, apabila pemuda itu masuk ke dalam rumah maka wanita itu terus mengunci pintu. Terkejut dengan perbuatan wanita tersebut, pemuda itu mengingatkanya dengan Allah dan azab yang pedih..

Tapi sia-sia.. Amarah wanita itu semakin bertambah. Wanita itu menyatakan betapa ia ingin melepaskan perasaan rindu dendamnya yang terpendam sejak sekian lama terhadap lelaki tersebut.

Wanita itu berkata pada pemuda penjual kain: “Jika anda tidak melakukan apa yang aku perintahkan pada kamu nescaya aku akan menjerit minta tolong. Aku akan beritahu kepada semua orang bahawa kamu menceroboh masuk dan memaksa ku melakukan perkara sumbang. Sudah tentu orang akan mempercayai kata-kataku ini.”

Melihat sikap wanita itu yang nekad. Pemuda itu menyuruhnya pergi bersiap-siap dan ia minta izin untuk masuk ke bilik air dengan alasan kononya ia juga ingin mempersiapkan diri. Apabila masuk ke bilik air, tubuh pemuda itu dengan sendiri rasa gementar daripada rasa takut dan jatuh dalam lumpur dosa dan tiba-tiba timbul dalam fikirannya satu jalan keluar.

Pemuda itu pun buang air besar dan ia lumurkan seluruh badan dengan najisnya sendiri. Sambil menangis ia berkata: “Daripada aku terjerumus dalam najis dosa dan kemurkaan Allah maka lebih baik aku lumurkan diriku dengan najis dunia yang busuk ini.”

Apabila pemuda itu keluar dari bilik mandi, ia dapati wanita itu sudah menunggunya. Ia melihat sendiri betapa terperanjatnya wanita itu dan wanita itu merasa sangat merasa jijik dengan keadaannya. Lalu wanita itu menjerit marah dan menyuruh pemuda itu keluar dari rumahnya dengan segera.

Lepaslah si pemuda dari dugaan yang amat berat. Dalam perjalanan pulang ia terdengar azan berkumandang.Ia terus balik ke rumah membersihkan diri. Dan dengan perasaan malu dengan bauan yang tak enak pada tubuhnya ia terus melangkahkan kakinya ke masjid.

Setelah selesai solat, pemuda itu menjadi panik apabila semua mata para jemaah tertumpu ke arahnya. Dalam keadaan tersipu-sipu ia mohon maaf. Apabila ia ingin beredar, jemaah masjid mengerumuninya dan bertanya kepadanya dari mana ia mendapat bauan yang sangat wangi itu. Semua ahli jemaah dapat mencium bauan kasturi yang semerbak harumannya..
Dikatakan bahawa bauan itu kekal dalam diri pemuda itu sampai akhir ajalnya. Ia di kenali dengan panggilan Abu Bakar “Al Miski” bermaksud Pemuda Kasturi..

Ingatlah, apabila seseorang melakukan zina ia terjerumus dalam najis dosa yang amat jijik di sisi Allah. Tapi sebelum itu, apabila hatimu tergerak untuk melakukan zina, ia sudah terlebih dahulu terpalit noda walaupun kamu tidak melakukannya. Itulah zina hati namanya. 




Hampa..... hahhahhaha..

Niat dihati.. duit claim tu sebagai pelaburan utk pergi merendek di KL

Tapi... tinggal harapan... sajalah.

Tak apalah... demi untuk menggembirakan hati my parent

saya rasa tak salah saya  gunakan duit tu untuk mereka

Kedua ibu bapa telah banyak berkorban untuk kehidupan saya

Apa sangatlah kan.. duit tu .. kalau sekadar untuk menyenangkan hati mereka

Melepaskan rindu pada anak-anak mereka.

Tapi rezeki Allah... siapa tahukan.... tup2 this April

dapat tunggakan gaji.. So...

Sentiasa percaya..kalau kita berusaha untuk menyenangkan

ibu bapa kita... Allah ta'ala akan sentiasa berusaha untuk menyenangkan kita.

Mudah-mudahan hidup saya akan dipermudahkan Allah dalam apa jua

yang saya lakukan...

But.. sebelum ke KL kena berhadapan dulu dengan Sektor Jaminan

Quality... apa yang diorang nak saya pun tak pasti.... hahaha

24, 25 dan 26 April.. kursus dgn SJQ andn then 27... datang

sekolah sekejap.... lepas rehat cabut ke Sibu and

then... fly to KL 2pm... 30,04,2012...

i am flying back..

Lama juga lah saya kena duk meninggalkan anak murid kan...


Walau apa pun... saya tetap tinggalkan tugasan buat mereka.....


Hehehehe.....


Wednesday, April 4, 2012


Hari ini .. jam 2.20 pm...
mata mengantuk yang amat...

Godek dan godek internet..

Saya terjumpa lagu ni

video

Saya rasa semua orang dah tau

pasal lagu yang diharamkan..

For.. me..

Lagu ni memang menunjukkan

tentang perancangan nak lari dari rumah

Topik yang hangat diperkatakan

budak sekolah lari dari rumah..

and 

Saya memang setuju dengan langkah kerajaan 

mengharamkan lagu ini..

Bukan ibu bapa saja yang merasai bahang dan kesan

dari masalah sosial ini


Guru di sekolah juga terkena tempiasnya..


So.. saya sokong.... tindakan mengharamkan penyiaran
lagu ini.

(saya copy lagu ni kat sini boleh ke????)



Surah Insyirah






Amalkan lah....


Monday, April 2, 2012

Ada di mana ya???

Yang ni pun saya tak yah cakap apa-apa..

gambar sudah menceritakan segalanya...

DI mana berlaku....


Saya pun tak tau

heheheheh














Semua gambar ni saya dapat darin email kawan yang kawan saya

bagi lat saya

Just to release the stress,......


hahahaha

SO senyum sorang ajelah

Sangkut..... ( bahasa tak sesuai...) hahaha


Kawan baik saya sent me this pictures..

Tengok ajelah yea... 

apa yang tersangkut

Hehehhehe

















Malas nak kata apa...

Just smile...



Sabtu.. Konvensyen....???

Sabtu..31.03.2012

Ke Mukah and pergi ke tapak gerai Konvensyen....... Komuniti 1 Malaysia

Memang cukup tak selesa dengan bunyi bising dan keadaan cuaca panas

Tapi ada yang menarik hati saya



 Inspira....
hampir sama saje dengan persona tapi... lampu nya cantik
Tunggu dia semurah persona dulu baru mampu nak beli..
(berangan ajelah dulu...)
huhuhuhu........


 Tak tau nama benda ni.. tapi digunakan untuk menampi beras///???
saya tak pasti apa namanya dalam Bahasa Melanau
hehehhehehe

 Dua tower... di Booth Danawa.
Yang duduk berkaca mata di atas kepala tu adalah cousin
saya yang bekerja di Danawa
Kepala dari baju hijau tu adalah kepala Danish..


 Jgn tanya siapa yang berbaju merah berkacamata di belakang tu
hahahahha.. yang pasti saya and danish nak ambil gambar di celah 
tower tu

 Masih di booth yang sama


 Serius.. saya tak pasti apa kegunaan peralatan seperti yang terdapat dalam gambar di atas
Ia dari Komuniti Iban..

 May be yang ni... model rumah.. hahhaha
jangan ppercaya.. saya tak tanya pun apa gunanya
Yang dalam otak saya adalah
ia untuk  simpan barang..


 Yang ni... adalah contoh pakaian perkahwinan 
yang menggunakan seni tangan yang sungguh halus
Saya tertarik melihat betapa berhati-hatinya orang yang
menjahit(betul ke istilah ni)
untuk menghasilkan  hasil seperti yang ada di baju di atas

 Sesuai dijadikan cenderamata


 Baju kaum.............???
Tak pasti saya.. hehehhee


 Saya suka yang ini... 
cantik..... and yang  penting kat dalam tu ada syiling

 Ni pun sama..


Ini digerai yang menjual barang2 tembikar.

Saya tak tanya berapa harganya

Apa yang saya dapat dekat tapak gerai and booth yang
diadakan disitu....

Tak ada apa..

Yang ada cuma penyesalan sebab ...

Saya terlanjur menukarkan prepaid celcom saya kepada postpaid.
Bayran hanya RM28 sahaja sebulan.

Kononnya lah.... huhuhu

Tapi walau apa pun.... at least i have something to do last saturday 
walaupun dalam keadaan kesihatan yang masih tak okey... hehhe

okey then... 




Sunday, April 1, 2012

Mata........???




MATA
  1. Bola Mata adalah organ yang paling unik dan kompleks yang anda miliki sesudah Otak Anda.
  2. Mata terdiri dari 12 juta bagian perangkat kerja.
  3. Mata mampu memproses 36.000 byte informasi setiap jam.
  4. Pada kondisi normal, mata bisa membedakan cahaya lilin pada jarak 14 mil
  5. Mata mempunyai andil sebanyak 85 % dari total kepintaran kita.
  6. Mata kecil kita mempunyai akses 65 % ke otak dibanding organ lainnya.
  7. Mata dapat dengan cepat merangsang ratusan gerakan otot halus dan organ dalam sekujur tubuh kita ketika kita melihat sesuatu
  8. Dalam keadaan normal, mata anda mampu memanjakan anda dengan hampir 24 juta gambar warna-warni di sekeliling anda. 
  9. Otot-otot luar yang menggerakan bola mata merupakan otot terkuat bagi pekerjaan yang meraka lakukan. Otot itu bahkan bisa menjadi 100 kali lebih kuat jika mereka perlu.
  10. Uniknya Bola Mata orang dewasa berdiameter 1 inci. Dari total luas bola mata, hanya seperenam saja yang kelihatan dari depan.
  11. Mata merupakan organ  yang mampu bekerja 100 % setiap hari jika anda menghendaki, siang dan malam tanpa istirahat. Kelopak mata anda butuh istirahat, otot-otot luar mata anda butuh istirahat, pelumas mata butuh isi ulang, tapi bola mata anda tidak butuh istirahat . Tapi tolong..... istirahatkan mata anda.
  12. Mata adalah Jendela Dunia....rawatlah dia dengan baik.

Ambil dari email yang dikirimkan my bff....

Thanks dear friend...

Apa yang diharapkan??


Malam tadi rasanya saya  berlawan kata.. (actually boleh katakan sebagai bergaduh)

dengan seseoranag yang sudah beberapa tahun cuba mendekati saya.

Pernah menemuinya sekali... tapi may be saya manusia yang terlalu setia

saya minta dia menjadi kawan saya... Tahun ni dah tahun ke empat status kami masih

kawan-kawan saja... tetap tak juga jadi kawan tapi mesra...

Apa yang saya suka.. dia tak pernah jemu untuk  berusaha agar saya menerima dia.

Dia nak saya jadi setia sebagaimana saya setia dan sayangkan orang yang tak pernah

sayangkan saya.....

Tapi.... saya selalu berfikir apa yang saya harapkan dari seorang lelaki??

Entahlah.... terkadang saya rasa saya boleh hidup begini hingga ke tua

terkadang saya rasa saya perlukan seseorang selain dari keluarga saya

tapi... bila melihat kepada kehidupan rakan saya yang telah berumahtangga

saya menjadi takut

Bila ada yang menceritakan tentang masalah rumahtangga

saya berfikir balik... mampukah saya menghadapinya

???????

Kesimpulannya.... Biarlah Allah yang menentukan yang terbaik untuk saya






Halwa telinga