Friday, September 23, 2011

Kencing Manis di Usia Muda

Bukan saya oleky.... hehehhehe

Hari ni saya membawa seorang pelajar berbangsa Iban ke Hospital Dalat.

Actually awal pagi dia jumpa saya bagitau nak ke klinik Oya...
Oleh kerana Penyelia Asrama tak de (bercuti) saya minta dia jumpa saya jam 740 pagi tadi,
But what happen... dia tak datang on time. Apa yang berlaku adalah dua orang ibu palajar telah datang dan berjumpa saya kerana kes disiplin anak mereka.

Tamat perbincang jam dah menunjukkan 930pagi... and budak tu masih menunggu di luar.. dalam keadaan lapar...


Kebetulan ada guru yang boleh bawa.... so saya pun pergi membawa diri untuk makan...

selesai makan.. uruskan beberapa perkara...  and oh..........no..........

Budak tu diminta ke hospital dalat.

Saya dah agak mmg something wrong... tapi tak menjangka kencing manis....


Dah buat registration ... and tiba masa nak jumpa dr...

Kandungan gula dalam darahnya a bit high 17.29. not a bit..okey..

Really very high for those at that age. 14 years all.

Then jumpa dr... dengan saya2 sekali kena panggil oleh dr....


Saya cuba ckheck di Info sihat... kementerian Kesihatan Malaysia... tapi mood nak balik.....

But yang really mengejutkan saya... only 14 years all. dengan berat badan yang tak seberat saya... and muka yang cantik.... penuh lemah lembut... kena kawal pemakanan. i hope tak de lah sampai ke pankreas dia bermasalah.

Yang bestnya.... kemi balik dengan dibekalkan satu gelen untuk dia simpan air kencing dia for 24hours. I think around 1 or 1.5 liter kot. (macam gelen yang my dad guna untuk beli minyak enjin motor sangkut dia)

And balik dari hospital singgah sebentar di pasar Dalat sebelum dia kebuluran.....

Tak jadi belanja dia roti canai.. so beli dia crackers ajelah

and Munchy's crackers


and.. air soya satu tin and drinking water....

Air soya okey ke untuk someone who got diebetis....????????

Okey... lain kali citer lagi... na balik last night miss series New Giseang Story....

No comments:

Post a Comment

Halwa telinga