Wednesday, May 18, 2011

Happy Birthday for my self….

17 Mei 2011.. my birthday.Sehari selepas Sambutan  Hari Guru. Tapi tahun ini,.. hari guru diraikan on 18 May di sekolah saya.



17 Mei tahun ini…. Saya terjaga dari tidur jam 130pagi… untuk apa? Ada apa yang menarik? Apa yang special? Nothing….. Nothing rasanya… May be dari masa sekarang.. saya tak akan meraikan birthday… Kenapa???? Entahlah. Saya sudah berputus asa… saya tidak melihat ada lagi orang yang meraikan hari jadi bersama saya. Melainkan keluarga saya dan ucapan dari kawan2 and anak murid (sudah semestinya di facebook dan melalui sms). Tiada lagi insan  yang istimewa yang mengucapkan dan mendoa’kan saya di hari lahir saya.

Entah… terkilan ada juga… kecewa…. Pun ada juga… tapi  saya tak akan menjadikan ia sebagai pelemah semangat saya. Terima apabila janji demi janji yang sekarang saya rasa memang tidak akan tertunai. Menerima sebagai takdir hidup saya begini. Salah saya menolak.. orang yang benar2  sayangkan saya dan memilih orang yang sekadar mengatakan sayang tetapi  akhirnya meninggalkan saya ..lagi dan lagi tanpa khabar berita. Tarikh 3 September 2011… takkan jadi kenyataan….Thanks.. for that

Walau apa pun.. saya bersyukur. Allah masih melindungi saya.  Allah menunjukkan sebelum saya bergelar isteri.  Allah menyelamatkan saya dari ditinggalkan begitu saja.  Allah menjadikan saya lebih kuat menghadapi semua ini. Allah memberikan saya amanah yang membuatkan saya sibuk sehingga melupakan  kekecewaan… rasa terkilan dan terluka.

Namun terkadang, saya termenung.. dan semakin hari saya semakin menyedari kekurangan diri.Dengan keadaan badan saya yang gemuk… muka yang tidak cantik…  keadaan saya yang bukan lemah lembut.. suara dan gaya yang kasar…  terlalu out spoken sehingga tanpa sedar menyakitkan hati orang lain.  Sehingga ada yang takut2 untuk berjumpa saya.  Diri saya yang tidak pandai bergaya.. bermake up, nak  bergaul pun agak lambat untuk menyesuaikan diri or blend dengan orang yang sekeliling. Dengan pelajaran yang tidak berjaya ditamatkan… (InsyaAllah ada kudrat saya akan selesaikan … nya)

Wahhhh..kalau saya senaraikan kelemahan saya di sini. Aduhhhhhhhhhhhhhh…… banyak  sungguh dan saya mula menyedari kenapa dia tinggalkan saya. Memang saya tak layak untuk bersama dia dengan kelemahan-kelemahan yang sedia ada dalam diri.  Dia seorang yang tidak pernah meninggikan suara…. Bercakap pun lebih  penuh dengan lapik dan not out spoken like me. Memiliki kerjaya yang menjanjikan kesenangan hidup .. yang membolehkan dia mendapat wanita lain yang cantik dan sepadan dengan dia dari segi tingkah laku. Memiliki keluarga yang  menjalankan perniagaan.

Alhamdulillah…… Allah  mempermudahkan rezeki dalam kerjaya saya. Saya dikecewakan .. tapi dalam  kerjaya Allah memberikan saya satu permulaan untuk melangkah lebih jauh. Walaupun  dalam tak rela…  saya menerima amanah sebagai fardhu kifayah. Dan rezeki Allah di sebalik kekecewaan tetap ada rahmat dari Nya, kenaikan ke DG48 berkuatkuasa jan 2012.  Walau bukan itu yang dikejar tapi… at least ia mengubat dan menjadi penawar kepada ketidakrelaan saya menjawat jawatan PK HEM sekarang ni.

Tentang hati… tentang perasaan…… tentang masa depan… saya bersedia menerima apa saja ketentuan Allah. Walau kini  ada yang cuba mengetuk pintu hati ini… namun saya serahkan segalanya kepada Allah. Kerana Allah yang lebih tahu apa yang terbaik kepada hambaNya.

Setahun dari sekarang .. usia saya mencapai 40 … setahun saja lagi… Sempatkah saya menikmati usia itu. Masih adakah ruang untuk saya menghirup udara di bumi  Allah ini?
Moga allah memberikan saya usia yang lebih untuk saya terus berbakti di bumi Allah. Menjadi guru kepada anak2 murid.. Menjadi anak  yang baik kepada ibu bapa saya. Menjadi adik@kakak yang  membahagiakan kakak, abang & adik2 saya. Menjadi “Chik” nyang supportive pada anak2 sedara. Menjadi kawan yang baik kepada  kawan2 sekeliling saya.. menjadi  ketua yang boleh membimbing  rakan2 setugas. Yang penting menjadi hamba allah yang taat  dalam mengumpul bekalan untuk kehidupan di alam yang hakiki….

Yang penting… saya mesti senyum…………. Walau apa pun yang menunggu.. cabaran… dugaan… rintangan. Disukai atau tidak… yang penting senyum ….  And senyum…..








No comments:

Post a Comment

Halwa telinga