Saturday, April 16, 2011

Udang Hidup...............Yummy..........

Just came back from pasar Sabtu. Pergi sorang2 aje sebab hari ini ada di sekolah untuk MUET. Tujuannya adalah buka pintu bilik ajelah..... tapi kira nasib baik  juga saya yang datang sebab... jam tidak disediakan... nak marah pun susah juga...

Lepas calon2 MUET memulakan  paper pertama pagi ni .. saya terus ke Pasar Sabtu. Tapi hari ni nampak berkurangan aje orang dan penjual-penjual kat sana.  Bahana Pilihanraya agaknya. Tauke buah tempat saya membeli jambu batu and limau madu pun tak de... Kalau apek tua tu saya faham le ..ke mana menghilang.... sebab dia kena mengundi.. nun di Bintangor sana... Tapi peniaga-peniaga lain ke mana perginya. Takkan mengundi satu hari suntuk kot...... hahahahhaha

Seperti biasa kalau ke Pasar Sabtu... walaupun pergi sorang rasa macam pergi ramai2 jugak.... sebab.. seperti biasa sifat peramah saya muncul bila berdepan dengan penjual2 ikan..... and  setiap minggu ....atau setiap kali ke Pasar sabtu saya akan menemui  saudara mara saya di sana...

Bila ke Pasar Sabtu... yang pasti saya cari adalah udang...( muqaddimah  dah 3 perenggan baru relate dengan tajuk) and hari ini..... rasanya bersinar mata saya bila tengok udang ...hidup2. I mean udang tu masih hidup ... bukan tengok udang secara live... (yangni sejak kecil dah saya dapat tengok)  Yang buat saya bersinar mata adalah sebab udang tu masih hidup... segar.... bergerak-gerak.... and yang terbayang di mata saya... balik rumah ni nak ajak mak saya hidupkan api di tpt kita memanggang ikan... and makan udang bakar. Termat lah sedapnya. Saya beli 1kg. Tapi........bila saya balik office... macam terkenang-kenang pulak kat udang.. I called my dearest father..." Pak...kalau pergi Pasar sabtu... beli udang yang masih hidup tu.. satu kilo...  " My father said.. " yang besar ke kecil".. "yang besar sangat tu... dia dah masuk dalam ice box.... beli yang tak kenal lagi ice box... and masih bergerak... sederhana besar"... Alright... my  beloved father bersetuju.... and saya mula menggoogle gambar2 or resepi udang... and yang saya dapat adalah ..........................



di... dari potret kasih.com

dr... simahmail-sajian.blogspot





dr. my resepi.com




Banyak betul kan gambar udang... tapi saya paling suka adalah udang bakar.. 

Balik nanti tengah fikir2 nak buat tomyam udang.... last time saya buat...

Cukup.... berselera ..my mum... my father... my sister and my niece and nephew .. also my brother and sister in-law  plus.... the workers who repair my lovely house.....


And today........ I will  have  prawn for my lunch........... Yummy.........

No comments:

Post a Comment

Halwa telinga