Friday, October 5, 2012

Cerita rojak


Assalamualaikum dan salam sejahtera..... wow lama sungguh rasanya tak berblog. Last sekali updated on 23 September and malam ni dah 5 Oktober... Memang lamakan..... hehehe

Ke mana saya menghilangkan diri.... entahlah saya tak tau......

Terdapat beberapa keadaan yang saya hadapi sejak dua menjak ni....

  1. Tak dapat nak tidur malam atau siang. Walaupun malam saya hanya tidur around 1 or 2 hours.. saya masih tak mengantuk pada siang hari.
  2. Kalau saya tidur seringkali terjaga... secara mengejut dan mimpi yang ntah apa-apa
  3. Diikuti dengan demam yang brpanjangan. Boleh percaya tak sepanjang tahun ni dah 4 hari saya cuiti sakit.
  4. Dengan kesakitan bila saya masuk bilik saya... kepala macam dihimpit aje... sehingga saya minta Ustaz kat sekolah saya bantu  untuk mengazankan bilik saya.
  5. Busy dengan kerja sekolah sehinggalkan soalan exam saya rasa tak larat nak type bila saya dah kembali ke teratak buruk hamba ini.
  6. Kejadian histeria yang berlaku di sekolah... diikuti dengan kejadian susulan yang menyesak jiwa dan raga, Rasa macam tak percaya  tapi kena percaya jugak.
  7. Dengan kes mahkamah yang perlu dibuat.... hehehehe... alhamdulillah saya tidak dipanggil sama, kalau tidak mati lah kan..... walaupun sekadar beri keterangan... dah nama dekat mahkamah... pasti ketar kepala lututkan.
  8. Budak lelaki yang bersilat di waktu pagi...
  9. Program Kecemerlangan  PMR....
  10. Peperiksaan percubaan yang soalannya saya belum siap typekan lagi
  11. Ibu mertua abang saya meninggalkan.. sempat melawat bila meeting yang sepatutnya sehari penuh di tamatkan jam1pm... rushed drove back to school.. drop  barang berkaitan PMR... tanya khabar peristiwa di sekolah... hehehhehe,. Terus drove back ho,me.... and ke rumah ibu mertua abang saya...Saya duduk depan mayat.. yang dah dua hari...  Walaupun saya melanau jati tapi adat  kematian kaum melanau dah lama ditinggalkan oleh Melanau Islam.  So hari ni saya lihat balik... bila mana.. muka mayat dibuka... anak-anak pun meratap... and then bila dah tutup balik secara automatik stop. saya kata  macam ditekan suis saja. Kesian tengok muka my brother.. kehkehkeh... tak tau nak buat apa.  Naik atas masuk dalam bilik.. berbaring... turun bawah.. merokok. and duduk termenung. Kaum lelaki sibuk minum arak dan berjudi siang dan malam. Menurut abang saya ... sampai ada yang menang 12K... gilakan,,... masa kematian jadi pesta untuk mengaut keuntungan. My brother kata.. more than 10K habis untuk kematian ni... 3 hari mayat di atas rumah sebelum ditanam.. mengikut adat 9 pikul.... 
  12. Hari Sabtu my sister inlaw yang kematian ibunya  ni.. admitted pulak. Risau juga sebab dia pragnen,.. nasib baik tak apa-apa.
  13. Hari Ahad ambil anak sedara yang halus bawa balik rumah sebab dia boring di sana... tak de kawan... hehehehhe And then terus kenduri arwah sempena 20 hari kematian jiran saya. Kena pergi juga... sebab dah nama jiran sebelah rumah kan...
  14. Dengan jiran depan rumah meninggal dunia.... dia menghembus nafas terakhir selepas saya dan usu tinggalkan rumah tu. Saya awal-awal lagi dah bagitau mak saya.. kalau nyawa orang tua ni ditakdir terhenti ,... biarlah mereka guna tempat parking kat depan rumah saya untuk khemah. Sebab keadaan rumah mereka yang kecil dan tidak begitu selamat. So bila dah betul2 tpt parking kami.. tau-tau ajelah.. maka my mak and saya mula membongkar apa saja jenis makanan yang ada dalam rumah sebagai sedekah. Buat air panas.... dan membongkar khazanh pinggan mangkuk untuk digunakan. Lepas tu dah dikebumikan kenalah kemas kan semula harta benda yang telah dikeluarkan.. then everynite kena turun bersama orang kampung berkampung di depan rumah saya... (padahal jam 10pm saya dah balik rumah) heheheh. Tapi penatnya...  Dah siang kerja 6am to5pm (siapa kata kerja jadi cikgu ni senang>????... Rasalah sendiri....dulu sebelum kata mudah dan klerja separuh hari) Rasa memang tak boleh nak bangun. Nasib baik masa tu.. saya kena penyakit tak boleh tidur.. so tak le tergendala  sangat kerja saya. Tapi kenapa saya tak boleh tidur>>>?????? Detailnya akan saya ceritakan bila mood dah okey nanti... and bila dah yakin tak de yang mengikut... hahahahah. (expose mistik.....)
Okeylah,,, kalau nak cerita memang tak habis  kat sini. Sorrylah... mood tengah terapung-apung membuatkan saya malas nak upload gambar untuk semua... Insya Allah ada kesempayan nanti.. kita kembali kepada channel bergambar pulak....

Okey alls... Enjoy  ur self but don't forget.. ada masa kita ketawa dan ada masa kita menangis... so... bersederhanalah dalam segala benda.. waalahua'lam.





No comments:

Post a Comment

Halwa telinga