Friday, May 14, 2010

Hari Guru (16 Mei 2010)

Hari Guru disambut oleh warga guru dengan senyum dan ceria (agaknya lah kan) Tapi adakalanya Hari Guru turut mengundang pilu di hati. Kenapa...? Biarlah ia sebagai rahsia yang tak mungkin terucap.
Teringat semasa mengajar di SMK Bukit Bandaraya, Bangsar, Kuala Lumpur.... Kala itu memang Hari Guru saya rasakan cukup meriah... Sebabnya....
1. Sambutannya diatur oleh murid dengan bantuan guru penasihat pengawas. tapi kalau diSepara.. sebabnya... kali pertama Sambutan hari Guru tidak menjemput tetamu dari luar.... Ketua budang Teknik & Vokasional... kata tahun ni .. tahun percubaan untuk pengawas mengendalikan Sambutan Hari Guru,... so langkah selamat tak payah jjemput orang luar... syukurrrr.... maka Isnin nanti..kami akan syok sendiri dengan sambutan hari guru.... Peringkat SMK Oya.
2. Teringat anak-anak murid saya di 2 Tabah. Memang menjadi guru tingkatan mereka menjadikan saya cukup tabah. Mana taknya.. tiga bulan pertama... Januari hingga Mac.. Tiap pagi saya naik kelas... kena sapu kelas... buang sampah... Lepas tiga bulan... mereka kesian kat cikgu dia orang kot... kelas dalam keadaan teratur dan bersih sentiasa. Siap ada perjanjian.... sebab dia orang nakal... suka main bola yang dibuat dari kertas dan dibalut dengan cellotape. So... pasti rosak keadaan kelas... tambah lagi dia orang main masa cikgu yang dia orang tak takut. Akhirnya... mereka bersetuju untuk sama2 mencantikkan kelas... dan menjaga kelas dengan baik.. nak main bola boleh tapi masa cikgu tak ada dan tidak boleh merosakkan perabot dan keceriaan kelas... Alhamdulillah.... Tiba hari Guru.... awal-awal lagi mereka jumpa saya... bersama hadiah. (bukan hadiah yang diharapkan tapi perubahan sikap) Yang buat agak tersentuh.. satu hadiah hasil kutipan dari mereka.. dan satu lagi secara peribadi... maka dapatlah saya hadiah dua beg besar tahun tu... Saya sayangkan kelas tu... sebab.. saya boleh menjadi tempat mereka bercerita.. bergurau dan cerita masalah mereka.. kebanyakan mereka dari keluarga yang sibuk memcari duiit..hingga anak2 tak terjaga oleh ibu bapa. Nak salahkan siapa.. itu adalajh tuntutan hidup... Malah ada yang ibu dan bapa bercerai... Saya tak tau di mana saya dapat kekuatan untuk merapati mereka... Menjadi rapat dengan mereka dan sekarang saya rindukan mereka. Apa khabar agaknya mereka sekarang... mudah-mudahan ada di antara mereka yang berjaya.. walaupun ada seorang telah menelefon saya mengatakan berhenti sekolah semasa di Tingkatan Empat.
3. tahun pertama saya di Bukit Bandaraya.. saya cukup rapat dengan group yang aktif Persatuan Pelajar Islam... banyak kenangan manis bersama pelajar-pelajar ini yang tak mungkin saya kutip di tempat lain. dan mereka mengajar saya menyelami kehidupan remaja di Kuala Lumpur.... tapi bila saya kenang kembali..nilai yang ada dalam diri mereka... tidak seteruk yang ditemui.. te tanah kelahiran saya sendiri.
Walau di mana pun saya berada saya akan tetap mengingat pelajar-pelajar saya ini... dan saya selalu rindu kan masa bersama mereka
Sudah enam hari guru saya lalui selepas meninggalkan SMKBB... saya masih mengingati lagi... kenangan di sana. Meraikan hari Guru di sekolah bersama guru dan muridnya dan meraikan hari guru diikuti dengan Hari Jadi saya bersama... insan yang menyayangi saya. Mampukah detik itu berulang kembali... Terserah pada yang Kuasa.

No comments:

Post a Comment

Halwa telinga